OstravaDnes.cz
OstravaDnes.cz » Zpravodajství » Magazín

Tatra představí v Ostravě vůz s vodíkovými palivovými články

21.10.2023
Ve dnech 23. a 24. října se bude v ostravské Multifunkční aule Gong v Dolní oblasti Vítkovic konat konference H2 Fórum 2023 - největší událost tohoto druhu zaměřená na vodíkové technologie a rozvoj vodíku v České republice organizovaná Moravskoslezským krajem, který je také jedním ze zakladatelů Moravskoslezského Vodíkového Klastru. V rámci konference kopřivnická automobilka Tatra Trucks společně s partnery ve světové premiéře představí vůz na podvozku Tatra Force 3. generace s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články.
Foto: Tatra Trucks a.s.
Společnost Tatra Trucks, kterou vlastní Czechoslovak Group a Promet Group, v poslední době pracuje na několika vývojových projektech týkajících se moderních pohonných systémů pro nákladní vozy. Jedním z nich je i vůz Tatra Force e-Drive s vodíkovými palivovými články (FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle), jehož prototyp se poprvé veřejnosti představí v pondělí 23. října během konání konference H2 Fórum 2023. Prototyp vznikl v rámci vývojového týmu, v němž spolupracují společnost Tatra Trucks, jež je členem Moravskoslezského Vodíkového Klastru, a dále Centrum výzkumu Řež, firma Devinn a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze.

"Tatra je napříč svou historií nositelem pokroku a inovací. A nejinak je tomu nyní. Kombinací tradičního prověřeného tatrováckého podvozku a vodíkového pohonu na nové platformě Force vzniká unikátní bezemisní řešení skýtající široké množnosti konfigurací a využití. Tento prototyp je první vlaštovkou blízké budoucnosti. Tatra tak svým zákazníkům nabídne perfektní nástroj k naplnění jejich vlastních ESG cílů a přispěje ke zrodu a rozvoji vodíkové ekonomiky nejen našeho regionu," řekl k premiéře vodíkové Tatry Radim Matera z vedení Promet Group, který je zodpovědný za inovační projekty.

Andrej Čírtek, tiskový mluvčí Czechoslovak Group dodal: "Pokud chce mít Tatra produkty, které mají najít uplatnění na náročných trzích, musí jít cestou vlastního technického vývoje, aplikací pokročilých technologií a inovací, a také spolupráce s partnery představujícími špičku ve svých oborech, včetně akademické sféry. Projekt tatrovky s vodíkovým pohonem je dobrým příkladem toho, že Tatra tak činí. Konstruktéři v Tatře pracují i na dalších technologických projektech moderní mobility, před krátkým časem například představili vůz se systémem automatizovaného řízení na stejné platformě, jakou má novinka s vodíkovým pohonem.

Základem prototypu je nejnovější 3. generace modelové řady Tatra Force, která měla světovou premiéru v květnu na veletrhu PYROS 2023 v Brně. "U vozidla Tatra Force e-Drive jsme použili osmikolový podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 1+3 a pohonem tří náprav. Prototyp je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu s celkovou hmotností 45 t. Chceme si na něm otestovat různé technologie v těch nejnáročnějších provozních podmínkách," vysvětlil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks.

Pohon prototypu je elektrický, je však koncipován tak, aby mohl být nezávislý na externích zdrojích elektrické energie. Vůz si tedy zdroj energie veze s sebou. Z tohoto důvodu jsou na něm kromě trakčního elektromotoru, trakčních baterií a dvou palivových článků instalovány také tlakové nádrže na vodík v plynném stavu. Palivové články tak vyrábějí potřebnou elektrickou energii chemickou reakcí z vodíku přímo na palubě vozu. Výhodou této koncepce je velmi krátká doba plnění vodíkových nádrží v řádech minut, oproti bateriovým elektromobilům tedy odpadají časové prostoje potřebné pro nabíjení z externích zdrojů. V případě vybudování infrastruktury s vodíkovými plnícími stanicemi bude flexibilita vozu srovnatelná dokonce s automobily s běžnými spalovacími motory.

V prototypu je konkrétně použit trakční synchronní elektromotor s permanentními magnety s trvalým výkonem 480 kW a s maximálním výkonem 580 kW, jenž disponuje točivým momentem 2300 Nm. Dva palivové články mají každý maximální výkon 100 kW, přičemž trakční baterie s celkovou kapacitou 171 kWh využívají technologii Li NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt oxid) a disponují možností nabíjení z externího zdroje (plug-in). Vůz je také vybaven pětistupňovou hlavní převodovkou Tatra s elektronickým systémem řazení.

Zdroj: Tatra Trucks a.s.
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Magazín

Vysokoškoláky trápí úzkost z mluvení na veřejnosti, dokládá výzkum

Vysokoškoláci mají stále velký deficit ve svém veřejném projevu, který je přitom pro jejich akademický a kariérní úspěch klíčový. Často to vede až k úzkostným stavům. Úzkost z mluvení na veřejnosti mají častěji ženy a nebinární osoby. Paradoxně ...

Nejmódnější letní šaty na sezonu 2024 od TATUUM

Ve světě módy, kde každá sezona přináší nové inspirace, letní šaty od TATUUM na rok 2024 představují styl a svěžest. Značka TATUUM reaguje na očekáván ...

První Toyoty Hilux na vodík se již testují na silnicích

Britské zastoupení automobilky Toyota ve svém závodu v anglickém hrabství Derbyshire už vyrobilo celkem 10 prototypů modelu Hilux poháněných palivovým ...

Expert: V boji se závislostmi stále chybí dostatečná prevence

V České republice stále chybí dostatečná prevence v boji s alkoholem. Vyplývá to i z aktuálního průzkumu Státního zdravotního ústavu (SZÚ). Pouze 52 % ...

Jak postupovat při reklamaci zájezdu

S příchodem teplého počasí již mnoho Čechů tráví pracovní dny sněním nad letní dovolenou a relaxováním (zejména) u moře. Velká část z nich má také pra ...





Pondělí 15.7.2024
Moravskoslezský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes