OstravaDnes.cz
OstravaDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Za více než dva roky vyřešili ombudsmani v krajských nemocnicích přes 600 podnětů

08.03.2016
Pokud pacienti nejsou spokojeni s léčbou nebo naopak chtějí pochválit nemocniční personál či mají jiný podnět a připomínku, mohou se už více než dva roky v krajských nemocnicích obracet na ombudsmany.
Ilustrační snímek | Foto: commons.wikimedia.org
Zřízením této funkce v říjnu 2013 chtělo vedení Moravskoslezského kraje, který je zřizovatelem šesti nemocnic, mimo jiné zajistit bezproblémovou komunikaci mezi pacienty, jejich blízkými a zaměstnanci těchto zdravotnických zařízení v případě, kdy se pacienti dovolávají svých práv.

Od začátku své činnosti se ombudsmani zabývali celkem 654 podanými podněty, pro které bylo potřeba nalézt přijatelné řešení pro všechny zúčastněné strany.

"Některé podněty vyžadovaly opakovaně komunikovat s žadatelem, hovory s personálem, prostudování zdravotnické dokumentace, konzultace s vedením daného úseku v nemocnici i vedením nemocnice, a další. Nejčastěji se jednalo o řešení problémů týkajících se zdravotního stavu pacientů a pobytu v nemocnici. Ombudsmani řešili i žádosti o prověření postupu lékařů při ošetření a léčbě. Mnohdy si ale pacienti chtěli pouze popovídat o zdravotních problémech, potřebovali vyslechnout a poradit. Pokud šlo o stížnosti, nejčastěji se týkaly komunikace a přístupu personálu," uvedl náměstek hejtmana pro zdravotnictví Jiří Martinek s tím, že reakce moravskoslezské veřejnosti na činnost ombudsmanů jsou pozitivní, občané si na tuto službu zvykli a chválí ji.

"Lidé ombudsmanům důvěřují, což dokazuje mimo jiné i rostoucí zájem o jejich služby. Většinou se na ně obracejí osobně, ale také písemně nebo telefonicky. Důležité je, že mají jistotu, že v nemocnicích je někdo, kdo si na ně udělá čas a jejich dotaz či stížnost pomůže řádně vyšetřit. Ukazuje se, že mnohé je vysvětleno a pomoc či rada poskytnuta již při první návštěvě pacientů a jejich blízkých u ombudsmana. Ti pak většinou upouštějí od písemných stížností," dodal hejtmanův náměstek pro zdravotnictví Jiří Martinek.

Činnost ombudsmanů průběžně vyhodnocuje odbor zdravotnictví Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, který v pátek 18. března pořádá v budově krajského úřadu celostátní konferenci. V Ostravě se setkají ombudsmani zdravotnických zařízení České republiky. Cílem konference je výměna zkušeností získaných nejen při práci ombudsmana, ale i dalších osob podílejících se na řešení podnětů a stížností ve zdravotnických zařízeních napříč republikou. Konference je rozdělena do tří bloků. "První blok se zabývá právními otázkami a profesní odpovědnosti nemocnic. Ve druhém budou prezentovány zajímavé skutečnosti z praxe ombudsmanů a nemocničních právníků. Třetí blok je věnován workshopu, jehož cílem je zaměřit se na využití psychologie při práci ombudsmana," upřesnila vedoucí odboru zdravotnictví Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Vratislava Krnáčová.

"Odborné studie ukazují, že to, jak lékař a další nemocniční personál komunikuje s pacientem, jak se nemocný v nemocničním prostředí cítí, má významný vliv na průběh i výsledky léčby. I proto jsme v krajských nemocnicích zřídili funkce ombudsmana, aby pacienti i jejich blízcí věděli, že když dojde k nějakému nedorozumění, je v nemocnici někdo, kdo je vyslechne, zastane se jich a problém bude řešit," řekl hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák. Dodal, že zřídit funkce ombudsmanů v krajských nemocnicích si dala za úkol krajská koalice ČSSD a KSČM hned po svém zvolení v krajských volbách, stejně jako zachovat páteřní síť krajských nemocnic, rozsah a dostupnost zdravotní péče a zvyšování její kvality a služeb.
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

VZP: Dobrou zprávou z oblasti prevence je rostoucí účast na screeningových programech

Klíčovou roli v úspěšnosti léčby onkologických onemocnění hraje včasný záchyt nemoci. Dobrou zprávou proto je rostoucí počet návštěvníků u všech třech dlouhodobých screeningových onkologických programů. Jejich cílem je odhalit nemoc v raných ...

Květinový den v Bohumíně podpoří desítky dobrovolníků a tisíce kvítků

Na prevenci rakoviny prsu a screeningové programy se ve středu 15. května zaměří 28. ročník květinové sbírky Ligy proti rakovině Praha. Do Českého dne ...

Parkoviště u Obchodního centra Katka v Opavě se rozšíří

I když při loňském zjišťovacím řízení obyvatelé sídliště Kateřinky stavbu parkovacího domu či věže v rámci přípravy Plánu uskutečnitelné mobility měst ...

Toyota Autobond otevírá v Ostravě nový showroom

Síť dealerství Toyota v Česku se letos dále rozšiřuje. V polovině května se otevírá v Ostravě-Svinov zcela nový reprezentativní showroom. Společnost A ...

Horská služba Beskydy narazila soudek piva z vlastního ležáckého tanku

Nošovice - Ležácký tank Horské služby Beskydy vydal svůj chmelový poklad. Výroční ocenění Radegastův Strážce Hořkosti za rok 2023 již Horská služba Be ...





Neděle 19.5.2024
Moravskoslezský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes