OstravaDnes.cz
OstravaDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika, podnikání

Ne každá povánoční sleva se vyplatí. Nemusíte ušetřit vůbec nic

25.12.2019
Po vánoční nákupní horečce přichází další, neméně hektická - výlohy obchodů i webové stránky zaplní křiklavé nápisy o tom, jak moc u daného prodejce po svátcích ušetříte. Nejčastěji jsou akční nabídky vázané na nákup co největšího množství zboží, které neputovalo pod vánoční stromečky. Dejte si ale pozor, aby sleva byla skutečně slevou.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Přestože zákon takzvané klamavé obchodní praktiky zakazuje, stále se k nim leckteré obchody uchylují. Prodejci často používají jen prázdná hesla na velkých cedulích ve výloze, aby na ně nalákali zákazníky. "Spoléhají na to, že po příchodu do prodejny se lidé zaberou do výběru zboží tak, že si nevšimnou, že nakupují za ceny zcela běžné. Pokud cena uvedená na cenovce či v katalogu neodpovídá té, která je vám namarkována u pokladny, trvejte na prodeji zboží za nižší cenu, nejedná-li se o zjevný omyl," doporučuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Zaměřte se i na původní částku, tedy cenu před slevou. Odpovídá realitě? Zkuste schválně na mobilním telefonu rychle ověřit cenu produktu v jiných obchodech. Možná budete překvapeni, jak si prodejci troufají ceny před slevou nadsazovat, a třeba i narazíte na výhodnější nabídku, díky které skutečně ušetříte.

Další metodou, jak technicky o cenách "nelhat", ale přesto uvádět zákazníky v omyl, je hra s velikostí písma. Před obrovskými číslicemi najdete mravenčí "až", před neuvěřitelně nízkými cenami zase "od". Ve spodní části reklamních oznámení se často ukrývají celá souvětí obchodních podmínek, která výhody například omezují jen na určitý druh zboží nebo je podmiňují rozsahem nákupu.

Pokud se s falešnými nebo zkreslenými slevami setkáte, neváhejte se obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci, která může nepoctivým obchodníkům udělovat vysoké pokuty. Přispějete tím k vymýcení nekalých praktik.

Rozhodně nepřistupujte na omezení svých zákonných práv výměnou za výhodnou cenu. "Poskytnutí slevy není v žádném případě důvodem k omezení vašeho práva věc reklamovat nebo vrátit do 14 dnů zboží zakoupené online. Co se týče záruky, ať nakoupíte za jakoukoliv cenu, vždy platí, že zboží lze reklamovat po dobu 24 měsíců od jeho převzetí," uvádí Eduarda Hekšová a dodává: "Jedinou výjimkou jsou situace, kdy je sleva poskytnutá individuálně na vadný kus. Pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, nicméně nejde o scénář, se kterým byste se v běžných obchodních řetězcích setkali. Pokud by se tak stalo, musejí být vada i sleva explicitně uvedeny v dokladu o koupi a o omezení z toho plynoucím vás musí prodejce při nákupu jasně informovat."

Pozor si dejte také na akce typu X+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus "zdarma" se záruka nevztahuje, případně že je kratší. Je pravdou, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili; vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím "darem". Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť. Ideálně se o rozlišení zboží, za které platíte, a dárku zdarma ujistěte ještě při nákupu.

Zlatým pravidlem zůstává zachovat při nákupech chladnou hlavu a nenechat se opít rohlíkem. Když si necháte koupi rozležet v hlavě do dalšího dne, nejspíše vám nabídka neuteče, přestože to tak může v tu chvíli působit. Bezdůvodné vyvolání dojmu likvidace prodejny, totálního výprodeje zboží, časově omezené nabídky nebo nabídky, která je určena pouze pro konkrétního spotřebitele (exkluzivně pro vás), je dnes již zakázáno, pokud tato tvrzení neodpovídají skutečnosti.
Zdroj: dTest
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Ekonomika, podnikání

Kopřivnická Tatra získala dotaci na vývoj nákladního bateriového elektromobilu

Automobilka Tatra Trucks se v posledních letech vedle produkce standardních nákladních vozidel intenzivně věnuje i vývoji automobilů s alternativními typy pohonů. Nedávno se jí podařilo získat dotační titul z programu TREND Technologické agentury ...

MPO ve spolupráci s agenturou CzechInvest spouští informační web www.parklutyne.cz

Zdroj informací o možné výstavbě strategického podnikatelského parku u obce Dolní Lutyně, o které minulý týden rozhodla vláda. Ministerstvo průmyslu a ...

MPO: Stát a ekologické spolky uzavřely dohodu o ochraně životního prostředí při realizaci strategického projektu u Dolní Lutyně

Zástupci státu, Moravskoslezského kraje a ekologických spolků uzavřeli dohodu, která umožní prověřit lokalitu v Dolní Lutyni pro potenciální realizaci ...

Pestrá krajina 2023 - pět farem, které si zaslouží pozornost

Na zemědělské přístupy, které propojují ekonomickou prosperitu a šetrný vztah k přírodě, upozorňuje program Pestrá krajina organizovaný Asociací soukr ...

Hyundai je i nadále druhou nejúspěšnější automobilkou na českém trhu

Značka Hyundai zaznamenala úspěšný rok 2023 a zůstává dvojkou českého trhu s osobními automobily. V uplynulém roce dle údajů SDA registrovala 20 068 o ...





Neděle 19.5.2024
Moravskoslezský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes