Co si máme pod RenderWaves představit?
RenderWaves je softwarová firma vlastnící herní engine - QUINE. Původně název RenderWaves, byla doména, kterou koupil Ondřej Vaňka v roce 2015, chtěl na ní rozběhnout webovou službu, která shromažďovala novinky ze světa počítačové grafiky a propagaci svého v té době malého enginu. Tehdy ještě netušil že název domény bude tvořit hlavní image firmy.
Co vaše technologie vlastně znamená - dělá - v čem je unikátní? Můžete to vysvětlit tak, abych to pochopila i já?
Napadlo vás někdy jak se tvoří hry? Každá hra se tvoří v počítačovém programu, kterému se říká engine. Potřebujete vytvořit nějaké interaktivní virtuální prostředí, ve kterém se hráč bude pohybovat, kde se odehrává vymyšlený scénář apod. Taky potřebujete zajímavé efekty, ať už třeba změnu počasí, stíny, světelné záření - tohle všechno a mnohem víc se tvoří v enginu. Naše technologie je unikátní ze spousty důvodů, ale řeknu jen 3 nejdůležitější:
1. vývoj hry na našem enginu je o cca 50 % rychlejší.
2. vytvořené hry poté fungují i na starších zařízeních, a to znamená širší hráčskou základnu - a v konečném důsledku více zisku pro herní vývojáře.
3. Náš engine jako jediný umí fungovat v plném režimu i na mobilu a tabletu, takže umožníme až 5 miliardám lidí vyvinout svou vlastní hru ze svého telefonu.
Slyšela jsem, že jste se setkali už ve škole. Opravdu už tam můžeme hledat základ RenderWaves?
Skutečně vše začalo docela nenápadně v Třinci někdy okolo roku 2008, kdy tehdejší student střední školy Ondřej Vaňka začal vyvíjet malý engine. Vývojem tohoto skvělého programu později strávil tisíce hodin. S mým otcem, který začal IT na třinecké základce rozvíjet, se seznámil ještě jako žák a byl to opravdu dlouhý pochod od "doby kamenné" až k tomu, že jsme v Silicon Valley. Cestou vznikla spousta zajímavých projektů ať už je to projekt 3D Třinec, 3D Vítkovice a mnoho dalších. Z našeho pohledu je samozřejmě nejdůležitější vznik enginu s názvem QUINE. Ondřej po střední škole odešel pracovat do brněnských softwarových firem, odkud se do Třince po pár letech vrátil a začal se podílet s Jirkou Heczkem na tom, co děláme doteď a mentorovat zájemce z workshopů v oblastech počítačové grafiky a programování. Tam jsme také našli další kolegy. Já jsem do firmy přišel na začátku roku 2018 jako naprostý laik v herním průmyslu a IT celkově.
Je možné být CEO v IT firmě bez IT znalostí?
Když na mně tým začal chrlit odborné termíny, myslel jsem, že mluví jiným jazykem. Během pár měsíců jsem se ale zorientoval, i když samozřejmě jen v tom smyslu, že přibližně vím, co které slovo znamená a myslím, že i tým se naučil přizpůsobit
slovník laikům. V protikladu k mé neznalosti IT ale stály mé zkušenosti z předchozího zaměstnání, kde jsem řídil na svém úseku "zprocesování" desítek zakázek denně. Nedávno jsme se s Ondřejem smáli, že svůj první finanční plán jsem měl hotový v 8 letech :). Nyní jsme osmičlenný tým. Ondra, Jirka, Darrell, já a ještě naší "kluci", se kterýma pracujeme už asi 10 let. Nyní jsou to maturanti a jsou schopni pracovat na 100 %. Jeden z nich teď letí za námi do Silicon Valley. To je z pohledu 18letého kluka super, že?
Darrell ale není typické české jméno...
Darrell Rodriguez je nejnovější člen týmu. Všichni jsme z Třince, ale Darrella jsme našli tady v Silicon Valley jako mentora v US MACu. Má naprosto neskutečné zkušenosti z herního byznysu, pracoval například jako produkční ředitel Walt Disney, President LucasArts (Indiana Jones, Star Wars atd.) nebo jako COO v EA Games (Battlefield, FIFA, SimCity). Ve spolupráci s tímto člověkem jsme naprosto neuvěřitelně poskočili kupředu, dodal nám obrovský drive a víru v to, že jsme schopni konkurovat světovým hráčům. Procházíme spolu všechny byznys plány a finanční plány a ladíme řádek za řádkem a číslo za číslem tak, aby všechno zapadalo do sebe. Nakonec se Darrellovi náš projekt tak zalíbil, že se připojil k našemu týmu a přináší nám své ohromné zkušeností a obrovskou síť kontaktů v herním průmyslu i jinde.
Darrell je tedy nyní váš velký tahoun. Zvládli jste předtím všechno svými silami? Začínali jste hodně mladí a sám jsi přiznal, že jste neměli v mnohých oblastech moc zkušeností.
Jak se to vezme. Všechno jsme si museli sami odpracovat. Ale na druhou stranu bez "mentoringu" ze strany GreenLightu, MSIC, CzechInvestu a US-MAC bychom se tak daleko určitě nedostali. GreenLight byl takový první vstup do světa startupů, dali nám základní informace, co je třeba všechno udělat, aby vznikla fungující firma, a taky jsme se díky nim dozvěděli, že existují další organizace na podporu startupů. Na GreenLight Startup show, kde jsme vyhráli 2. místo, jsme se seznámili s Danem Zaleskim, zástupcem MSIC (Moravskoslezské inovační centrum Ostrava). Náš projekt ho zaujal, ochotně přijel za námi do Třince a pomohl vybrat správný program, který nás dále posune. MSIC nás začal podporovat v dalším rozvoji z hlediska mentoringu a přípravou na Silicon Valley, protože už jsme věděli, že to je náš cíl. Taky nám v MSIC hodně pomohla Irena Hluchníková, vždycky poradila a provedla nás celým programem PodReg (Podnikavý Region). Den před Startup show jsme se sešli s Alfredem Coppolou Co-CEO US-MAC, kterému se náš produkt zalíbil, načež jsme začali jednat s CzechInvestem o možnosti získat podporu v rámci programu CzechAccelerator na tříměsíční stáž v Silicon Valley. Chci poděkovat Karolíně Krámkové z CzechInvestu. Mám pocit, že ta holka nikdy nespí :). Prošli jsme všemi možnými procesy- mentoringem, tvorbou dalších a dalších verzí byznys plánů a prezentací. Mentorů byla spousta, takže je asi nebudu jmenovat, ale taky nám všichni hodně pomohli.
Takže jste díky této přípravě dosáhli možnosti splnit si svůj sen a změřit svůj potenciál v Silicon Valley. Daří se vše podle plánu?
Ano, teď jsme tady v San Franciscu. Ale když jsme přijeli, tak se nám v podstatě celý byznys a všechny plány rozsypaly. Všechny canvasy, byznys plány, finanční plány a prezentace shořely jak ten papír. Myslím, že toto byla rozhodující chvíle, jestli se vzdáme a nebo ne. Jelikož jsme byli vnitřně přesvědčeni o tom, že je náš produkt skvělý, tak jsme seděli, pili a diskutovali tak dlouho, dokud jsme asi po týdnu nebo dvou nenašli východisko. A to východisko je o tolik lepší, než jak to bylo předtím, že tomu snad ani nejde věřit.
Jak to? Co bylo špatně?
Uvědomili jsme si, že kdybychom zůstali u předchozí verze, byli bychom závislí na velkých korporacích a vyplýtvali všechny kapacity na support a úpravu softwaru podle potřeb velkých firem. Navíc potenciál tohoto trhu není tak velký, aspoň prozatím. Jednou to bude jinak, ale ten čas ještě nepřišel a až přijde, tak my budeme připraveni a budeme mít dostatečné kapacity na to, abychom to zvládli. A hlavně jsme chtěli firmu posunout co nejvíc z projektové cesty, na cestu produktovou.
Jaký je tedy nyní váš cíl za rok, za 10 let?
Momentálně je náš engine nainstalovaný na cca 100 počítačích. Dělali jsme projekt pro jednu českou společnost z automotive, ale od té doby jsme už o hodně dál. Náš cíl je získat 1000 uživatelů. Musíme získat do konce roku první investici a věnovat se marketingu našeho produktu. Chceme vytvořit video tutoriály, propagační videa, spoustu obsahu a být plně konkurenceschopní ostatním enginům. A hlavně chceme mít do dvou let 10 000 uživatelů po celém světě. Pak nás čeká další investiční kolo, které nám umožní stát se globálním hráčem se statisíci a později miliony uživatelů. Potenciál našeho trhu je obrovský, ale ještě nepřišel čas zveřejnit naši strategii, takže se nechte překvapit. :)
Je tedy jasné, že Silicon Valley není CÍL.
Určitě jste už pochopili, že je to teprve start. I když jsme ušli kus cesty a většina startupů by už pravděpodobně skončila, tak my pořád cítíme, že cesta teprve začíná. Silicon Valley nám přineslo velmi cennou zkušenost o tom, že je důležité se nevzdávat. Taky teď už přesně víme, co chceme a máme představu, jak to uděláme. Získali jsme "mindset", který je tady všudypřítomný a který bych shrnul asi takto:
Grow as much as you can.
Grow as fast as you can.
Make so much money as you can.