OstravaDnes.cz
OstravaDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Legendární lokomotivy řady 350 známé pod přezdívkou gorila obsluhují už jen šest denních vlaků

30.04.2022
Poslední tři páry denních spojů na našem území dopravují legendární slovenské lokomotivy řady 350 známé pod přezdívkami ’gorila’ nebo ’krysa’. Několik desetiletí ovládaly dopravu na rušné trati mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. Dopravovaly legendární transevropské expresy jako Balt-Orient, Pannonia, Hungaria nebo Metropol. V minulosti to byly naše nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy a patřily mezi nejhezčí elektrické stroje u nás i v Evropě. Nyní v Česku obsluhují už jen několik málo posledních spojů.
Ilustrační snímek, Lokomotiva řady 350 (přezdívaná Gorila nebo Krysa) | Foto: ČD
Od poloviny 70. let až do prosince 2014 zajišťovaly tyto lokomotivy dopravu prakticky všech vnitrostátních a mezistátních rychlíků a expresů z Prahy přes Brno do Bratislavy a Štúrova na československo-maďarských hranicích. S vlaky EuroCity jezdily až do Budapešti a během své téměř padesátileté kariéry zamířily v čele expresů také z Prahy do Děčína, z Břeclavi do Bohumína nebo po koridorech z Prahy přes Valašsko nebo Ostravsko na Slovensko. Z desítek výkonů denně jim dnes na území Česka zbývá posledních šest denních a dva noční expresy a během několika let zmizí z našich tratí úplně," říká Tomáš Mohr, ředitel odboru provozu osobní dopravy Českých drah.

Lokomotivy původní řady ES 499.0, dnes označené jako řada 350 a přezdívané pro svou sílu jako ’gorila’ nebo pro jeden z prototypových nátěrů v šedé barvě jako ’krysa’, nyní obsluhují po jednom páru vlaků na trase Bratislava - Praha, Budapešť - Bohumín a Žilina - Praha. V noční době navíc dopravují pár vlaků Slovakia mezi Bohumínem a Slovenskem. V těchto posledních vlacích si lze užít cestu s legendární ’gorilou’ a obdivovat ji v jejich čele, například při výletu vlakem do některých z míst na jejich trase, např. do Olomouce nebo Prahy.

Původní řada ES 499.0 pro Československé státní dráhy vznikla v plzeňské lokomotivce Škoda kvůli zavedení dvou různých napájecích systémů v Československu. Jednalo se o naši první dvousystémovou lokomotivu pro napájení 3 kV DC, kterým byly vybaveny tratě na severu republiky, a 25 kV 50 Hz AC, které bylo používáno na jihu Československa. V době výroby v letech 1973 až 1975 byla díky výkonu 4 000 kW považována za nejvýkonnější čtyřnápravovou vícesystémovou lokomotivu Evropy. Její konstrukční rychlost byla 160 km/h. Tu však mohla využívat až od roku 2000 po modernizaci železničních koridorů a doplnění vlakového zabezpečovače, který je pro provoz rychlostí 160 km/h nezbytný. Dodnes je považována za jednu z našich nejhezčích lokomotiv.

’Gorily’ s nástupem moderních elektrických lokomotiv řady 380 ČD a Siemens Vectron postupně mizí z čela mezistátních expresů v Česku. Rychle tak ubývá příležitostí, kdy si lze užít cestu vlakem taženým legendární ’gorilou’ či chcete-li ’krysou’. Může to být ale zajímavý tip na výlet vlakem s nebo za legendární lokomotivou.

Vlaky pravidelně dopravované řadou 350 (jízdní řád 2022)
EC 284 Metropolitan Slovenská strela Bratislava - Břeclav (6:07) - Brno hl.n. (6:38) - Praha hl.n. (9:42)
EC 285 Metropolitan Slovenská strela Praha hl.n. (19:12) - Brno hl.n. (22:20) - Břeclav (22:52) - Bratislava
EC 220 Valašský expres Žilina - Vsetín (8:53) - Val. Meziříčí (9:11) - Olomouc (10:03) - Praha hl.n. (12:52)
EC 221 Valašský expres Praha hl.n. (15:02) - Olomouc (17:51) - Val. Meziříčí (18:44) - Vsetín (19:03) - Žilina
EC 130 Báthory Budapest - Břeclav (12:10) - Přerov (13:13) - Ostrava hl.n. (14:07) - Warszawa - Terespol
EC 131 Báthory Terespol - Warszawa - Ostrava hl.n. (13:52) - Přerov (14:45) - Břeclav (15:45) - Budapest
Zdroj: České Dráhy
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Zákon o podpoře bydlení prošel v Poslanecké sněmovně prvním čtením, má chránit lidi ohrožené bytovou nouzí

Hlavním cílem zákona je nastavit komplexní systém podpory vedoucí ke snižování bytové nouze v ČR. Předložený návrh nabízí v praxi osvědčené nástroje - kontaktní místa pro bydlení, systém garancí a asistenci v bydlení. Z dlouhodobé perspektivy ...

Čeladnou sužuje intenzita dopravy, bezpečnost zvýší Oranžový přechod

Radní Čeladné, kterou sužuje vysoká frekvence dopravy na jedné z hlavních podbeskydských tepen mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoště ...

Rekonstrukce traťového úseku z Dětmarovic do Petrovic u Karviné a na státní hranici s Polskem přináší modernizované stanice a zastávku

Správa železnic dnes slavnostně ukončila rekonstrukci traťového úseku z Dětmarovic do Petrovic u Karviné a na státní hranici s Polskem. Na trati, kter ...

Práce na rybnících v přírodní rezervaci Kotvice pokračují úpravou ostrovů a obnovou hnízdní hrázky

V jarních měsících pokračují stavební práce v přírodní rezervaci Kotvice. Úpravou některých ostrovů a znovuobnovením rozplavené hrázky byly vytvořeny ...

V končícím školním roce realizovali ostravští strážníci přes osm set preventivních aktivit pro děti a dopívající mládež

Prevence je důležitou součástí práce ostravských strážníků, která cílí na nejzranitelnější skupiny osob, mezi které patří bezesporu děti a dospívající ...





Pátek 12.7.2024
Moravskoslezský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes